Reisebudsjetter på vei opp, hvordan tilpasser bedriftene seg?

Forretningsmann sitter og venter på flyplassen med bena oppå kofferten sin

Bilde: Canva Pro

Ifølge en fersk undersøkelse fra Business Travel Show Europe forventer rundt 40% av travel managers at reisebudsjettene deres vil øke i 2025. Totalt 75% av respondentene tror at budsjettene vil enten øke eller forbli på nivå med 2024, mens kun 18% forventer en reduksjon. Dette er et tydelig tegn på at forretningsreiser fortsetter å spille en viktig rolle i næringslivet, til tross for økonomiske utfordringer.

Under NBTA-webinaret om økonomiske utsikter med Kongsberg Maritime og Wilhelmsen Group tidligere i dag, ble lignende trender diskutert. Beate fra Kongsberg Maritime delte at deres selskap faktisk vil øke antall reiser i tiden fremover. Hun understreket at dette er nødvendig for virksomheten, men at de samtidig jobber med å redusere kostnadene knyttet til flyreiser. Kongsberg Maritime planlegger også å ta i bruk AI for å skape en mer sømløs reisehåndtering, noe som både vil spare tid og redusere kostnader.

Silje fra Wilhelmsen Group påpekte at flyreiser har vært den største kostnadsdriveren de siste årene, men også de må reise. Det de ser er at ansatte ofte blir værende lenger på destinasjonen når de først reiser. Ved å kombinere flere forretningsmøter på én tur kan selskapet redusere antall flyreiser og dermed kutte kostnader. “Hvis en ansatt skal i et møte i Singapore, vil reisen planlegges slik at flere møter kan gjennomføres, for eksempel ved å forlenge oppholdet med 2–3 dager.”, forteller Silje. Samtidig har de en kultur der økonomiklasse er den foretrukne reisemåten, men det gis aksept for business class i enkelte tilfeller, et grep som alle ser ut til å ha en felles forståelse av.

Disse perspektivene viser hvordan selskaper navigerer i en økonomisk virkelighet med økende priser og nye krav til effektivitet og bærekraft. For å lese hele artikkelen fra BTN Europe kan du TRYKKE HER.

Forrige
Forrige

Gikk du glipp av BTN Europes webinar?

Neste
Neste

Sponsor Spotlight: NBTS & Event Logic