Betydelige fremskritt mot grønnere luftfart i Europa!

En fersk rapport fra Europakommisjonen og EASA (European Union Aviation Safety Agency) viser at Europas luftfartsindustri har gjort betydelige fremskritt mot avkarbonisering. Dette er særlig relevant for forretningsreisebransjen, der bærekraft blir stadig viktigere i reise- og eventstrategier.

Økning i nettoutslippsmål og bruk av bærekraftig drivstoff

Antall europeiske flyplasser med et mål om netto null CO2-utslipp innen 2030 har økt fra 90 til 118, ifølge rapporten. Av disse har allerede 16 flyplasser nådd målet sitt. Denne utviklingen gir håp og setter en ny standard for hvordan flyplasser kan bidra til en mer bærekraftig fremtid.

Rapporten trekker også frem fremskritt innen SAF (sustainable aviation fuel, bærekraftig flydrivstoff). Selv om prisene på SAF i dag er 3 til 10 ganger høyere enn konvensjonelt drivstoff, forventes de å falle betraktelig etter hvert som produksjonsteknologiene skaleres opp. SAF er en nøkkelfaktor for å redusere klimagassutslipp, og flere europeiske land investerer tungt i økt produksjonskapasitet for å møte kravene under ReFuelEU Aviation-forskriften.

Reduksjon i CO2-utslipp

I 2023 slapp flyvninger fra europeiske flyplasser ut 133 millioner tonn CO2, som er 10 prosent mindre enn i 2019. Dette viser at sektoren allerede har oppnådd konkrete resultater, til tross for økt flytrafikk i enkelte områder etter pandemien.

Hva betyr dette for forretningsreisebransjen?

Forretningsreisebransjen må tilpasse seg dette skiftet og utforske hvordan bærekraftige løsninger kan integreres i reisepolicyer og eventplanlegging. Luftfartssektoren spiller en viktig rolle, og fremskritt innen teknologi, drivstoff og lufttrafikkstyring gir klare muligheter for bedrifter som ønsker å redusere sitt klimaavtrykk.

Fremtidens utfordringer og muligheter

Til tross for fremskrittene advarer rapporten om at en forventet økning i antall flyvninger frem mot 2050 ikke nødvendigvis må føre til økte utslipp. Teknologiske standarder, økt bruk av SAF og bedre reguleringer kan bidra til å koble fra luftfartsveksten og dens miljøpåvirkning.

Som rapporten presiserer, kreves det ærlig kommunikasjon og en felles innsats for å oppnå en ordnet overgang til en mer bærekraftig luftfart. Dette er en spennende mulighet for forretningsreisebransjen til å ta en lederrolle i bærekraftsarbeidet.

For mer informasjon kan artikkelen fra Business Travel News Europe leses her.

Kilde: BTNEurope (Business Travel News Europe), Europakommisjonen, og EASA.

Neste
Neste

Dette er spesialistene som skal lede seminaret på Grand Hotel!