INNKJØPSSEMINAR
– for innkjøpere av reiserelaterte tjenester

Dette seminaret var for innkjøper av reiserelaterte tjenester i virksomheten. Innkjøp, forhandling og avtaleinngåelse av alt fra enkle avtaler til store anbud.

Vi samlet et knippe eksperter som tok oss gjennom verdifulle innspill, råd og tips, do´s & don´ts, slik at man kan stille forberedt til høstens forhandlinger.

Sammen med Liv Anne Kleivrud fra NHO, Gunnar Bell fra Nettalliansen, Hilde Dahm-Simonsen fra Multiconsult og Camilla Lagesen fra NBTA gikk vi gjennom blant annet:

  • Hva man bør tenke på når man lager et anbud/RFP.
  • Hva man bør være oppmerksom på ved innkjøp av reiser.
  • Tips om hva man bør ha med i en avtale.
  • Forskjellen på markedspris, dynamiskpris og fast pris.
  • Gjennomgang av hva som inngår i en avtalt pris.
  • Tips om hvordan man kan håndtere at ansatte finner rimeligere priser på nett.
  • Hva man bør tenke på når man forhandler med en reiseleverandør.
  • Hva man kan svare sine ansatte når de utfordrer oss på; «hvorfor de må bestille sine reiser via bedriftens reisebyrå».
  • Vi gikk igjennom om det er fordeler ved å inngå avtaler, fremfor å bestille direkte på nett.
  • Tips om hvordan velge riktig leverandør for virksomhet.
  • Hvilke fallgruver man kan komme opp i.
  • Om bedriften bør velge en global eller lokal avtale.
  • Om man bør ha SLA i avtalen, og om viktigheten av å følge det opp.
  • Samt generelt gode råd og tips om hvordan få et godt tilbud på hotell, fly, leiebil og reisebyrå.

Vi var en gruppe på 25 innkjøpere og alle bidro til at dette ble en intens, produktiv og lærerik dag med nye bekjentskaper.

Vi håper at seminaret ga innsikt i og kunnskap om hva enn bør tenke på når man skal inngå en avtale med et flyselskap, et hotell, et leiebilselskap og/eller et reisebyrå.

Presentasjonene er tilgjengelig for deltakerne av seminaret.