NBTA gir deg et aktivt nettverk

NBTA  er en interesseorganisasjon for kjøpere av forretningsreiser. Vi samler kjøpere og leverandører som jobber med møter og forretningsreiser til dialog og kunnskapsutveksling. Du får tilgang til nettverk, kurs, nasjonale og internasjonale fagseminarer og ressurser. I NBTA får du verdifull kunnskap som styrker ditt eget arbeid, og du er med og utvikler tilbudet innen møter og forretningsreiser.

Logg ut

ARKIV

  • Opptak fra webinar om «Hvordan møter vi dagens utfordringer i tiden fremover»?

    Opptak og presentasjon fra webinaret 16. juni 2022 finner du på NBTAs medlemsside. Tusen takk til Nina Dalen Skaara fra DNB, Lars Sande fra Norwegian, Dag Kristian Amland fra ATPI Norway og Anant Vithlani fra Nordic Choice som bidro til et informativt seminar. Vi i NBTA ønsker deg og dine en RIKTIG GOD SOMMER!

  • NBTA WEBINAR | HVORDAN MØTER VI DAGENS UTFORDRINGER I TIDEN FREMOVER?

    8 NBTA WEBINAR | HVORDAN MØTER VI DAGENS UTFORDRINGER I TIDEN FREMOVER? Dato | torsdag 16. juni 2022 Tid | 10.00 – 11.30 Det er mange innkjøper av forretningsreiser som opplever en hektisk hverdag nå. En av grunnene er at forretningsreisende er utålmodige og frustrerte. De opplever trege bookingsystemer, lang responstid på henvendelser, fulle fly, forsinkelser, kanselleringer, det er vanskelig å finne overnatting og hotell prisene øker markant i flere byer i Norge og Europa. I tillegg sliter mange reisebestillere med fulle konferansehoteller langt frem i tid. For å si noe om situasjonen har vi fått med oss: Nina Dalen Skaara | Category Manager Travel | DNB Lars Sande | Vice President og Global Sales | Norwegian Dag Kristian Amland | Managing Director | ATPI Norway Anant Vithlani | Vice President Sales | Nordic Choice Disse vil gi en statusoppdatering på situasjonen, og noen gode råd om hvordan vi sammen kan gjøre det beste ut av situasjonen. En teams-invitasjon vil bli sendt på e-post dagen før webinaret. Gratis for medlemmer Ikke-medlemmer | 150 kr Meld deg på webinaret HER Velkommen til webinar!    

  • NBTAs Generalforsamling 28. april 2022

    NBTA gjennomførte sitt årsmøte 28. april 2022 på en effektiv og god måte. Tidligere administrativ leder, Marianne Smith Magelie, ble takket av etter årsmøte med lykkeønskninger på veien videre. Styreleder Hilde Dahm-Simonsen fra Multiconsult ble gjenvalgt for 1 år. Det ble valgt inn to nye styremedlemmer; Janet Susort fra Aibel AS og Daniel Hovland fra Forsvaret. Tidligere styremedlemmer Hanne Marit Schultz fra Kongsberg Gruppen ASA og Trine Kittang Bakke fra Odfjell Technology ble valgt til valgkomité. Nils-Arne Øygarden fra NRK ble gjenvalgt som varamedlem, sammen med Siv Christensen fra Scandic Hotels. Styret fremmet forslag om å øke kontingenten i 2023 for direkte medlemmer (DM) fra 4.900 kr til 5.900 kr, mens kontingenten for leverandører (AM) opprettholdes på 8.900 kr per medlem. Styrets innstilling ble godkjent. Vi ønsker styret lykke til! Referatet er godkjent og signert. Les referatet her

  • Medlemsmøte og generalforsamling torsdag 28. april

    Invitasjon til medlemsmøte og generalforsamling torsdag 28. april fra kl. 12.00 NBTA inviterer til fysisk møte med faglig innhold etterfulgt av generalforsamling. Tema for dagen blir «Hybrid hverdag & reiser – en ny risiko for bedriftene?»

  • NBTA Generalforsamling 2022

    NBTA Generalforsamling Oslo, 29. mars 2022 Kjære medlemmer av NBTA, På vegne av styret ønsker vi dere velkommen til årets generalforsamling torsdag 28. april 2022 hos SEB, Filipstad Brygge 1, 8 etg. På grunn av ombygging er det nå inngang fra Filipstadveien. I forbindelse med generalforsamlingen gjennomfører vi et seminar om hybrid hverdag og reiser. Program og påmeldingslinker sendes ut før påske. Seminaret starter kl. 12.00 med lunsj og med påfølgende generalforsamling kl. 14.15. Innkalling til Generalforsamlingen finner du her. Vi minner om at forslag som ønskes behandlet sendes msma@nbta.no senest to uker før møtet. Endelig dagsorden med dokumenter, fullmaktsskjema, innkomne forslag samt valgkomiteens innstilling sendes medlemmene senest en uke før. Velkommen! Med vennlig hilsen, Marianne Smith Magelie/Administrativ leder

  • Nordic webinar | The (r)evolution of Airline Distribution

    NDC has been a permanent discussion topic within the industry for years. The concept of how airlines are distributing their services to end-customers is changing, and it has an impact on the entire corporate travel value chain – including suppliers, buyers, technology providers and TMC’s. In this webinar we will hear one perspective on the ongoing change. A study has been conducted on this topic by Janne Aarniovuori as part of his of his eMBA studies at Hanken School of Economics.

  • NBTA | Nyhetsbrev 1 – 2022

    NBTA Nyhetsbrev 1 – 2022 På vegne av NBTA har vi gleden av å formidle flere gladsaker for NBTAs medlemmer. Vi presenterer disse på løpende bånd: Ny administrativ leder for NBTA  Styret i NBTA er svært fornøyd med å ha rekruttert Camilla Lagesen til stillingen som ny administrativ leder av NBTA. Camilla har bred erfaring innenfor reiseliv, fra stillinger som Travel Manager, samt fra etablerte flyselskaper og reisebyråer i Norge. Camilla erstatter Marianne Smith Magelie, som har arbeidet i NBTA i 6 år, det siste året som administrativ leder. «Med erfaring fra begge sider av forhandlingsbordet, har Camilla en unik erfaring for å fylle denne rollen i NBTA», sier styreleder Hilde Dahm-Simonsen. «Vi i styret er utrolig glade for at å ha henne med på laget for å utvikle NBTA videre i årene fremover.» Lederbyttet skjer i april 2022, og både Camilla og Marianne vil derfor være til stede under NBTAs generalforsamling 28. april. NBTA har fornyet sin samarbeidsavtale med GBTA | Global Business Travel Association  Bildetekst: De nordiske nettverkene møtte i Berlin med GBTA for å feire fornyelsen av vårt samarbeid. Fra venstre Anne-Mette Berg fra DBTA (Danmark), Hilde Dahm-Simonsen fra NBTA, Susann Neufang (CEO GBTA), Sari Viljamaa fra FBTA (Finland), Lotten Fowler fra SBTA (Sverige) og Catherine Logan fra GBTA Europe  Sammen med flere av våre kollegaer i Europa samarbeider vi med GBTA om en årlig europeisk konferanse samt andre samarbeidsprosjekter som kurs og kunnskapsdeling. I forrige uke gikk GBTAs 2021 – konferanse som ble koronautsatt endelig av stabelen i Berlin, og vi kunne igjen møtes og feire at vi fortsetter det gode samarbeidet vårt. NBTA var representert i Berlin med styreleder Hilde Dahm-Simonsen, sammen med de andre nordiske nettverkene fra Danmark, Finland og Sverige. NBTA medlemmer har, som en del av sitt medlemskap i Norge, tilgang til GBTA sine globale medlemssider hvor man kan finne tilgang til gratis online og «on-demand» webinarer, GBTA Hub og andre verktøy som kan benyttes. Her er det mye inspirasjon og kunnskap å hente og du kan nettverke utenfor landegrensene for å dele erfaringer både i Europa og globalt. Dersom du ikke ennå har aktivert ditt medlemskap på GBTA sine sider kan du gjøre det her ved denne linken. NBTA medgrunnlegger av ny forening i Europa – BT4Europe 13 nasjonale forretningsreiseforeninger i Europa har etablert en non-profit organisasjon. «European Network of Business Travel Associations”. Hensikten er å gi innkjøpere av forretningsreiser en sterkere stemme i Europa.Les mer: https://nbta.no/nbta-er-medgrunnlegger-av-ny-forening-i-europa-bt4europe/ Seminar og generalforsamling 28. april 2022 Vi gjennomfører et seminar kl. 12.00 med påfølgende Generalforsamling for NBTA. Invitasjon til seminar og med link til påmelding for seminar og generalforsamling vil sendes ut i slutten av mars. Vi kommer tilbake med endelig program til dette seminaret og link for påmelding, men hold av datoen. Seminaret vil finne sted i SEB sine lokaler på Tjuvholmen.Se innkalling: https://nbta.no/aktivitet/nbta-generalforsamling-og-seminar/ Nordisk webinar 16. mars – «The Macroscope Report” Vi minner om vårt nordiske webinar hvor Festive Road vil presentere «The Macroscope report». For nærmere informasjon og påmelding: https://nbta.no/4002-2/ Opptak fra webinaret om situasjonen i luftfarten fra fredag 4. mars  Vi minner om at opptak og presentasjon fra Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er å finne på NBTAs medlemssider. Aktivitetskalender og webinarer/seminarer fremover Nå tror vi det har stabilisert seg og at vi fremover også kan møtes fysisk. Vi arbeider nå med å planlegge aktiviteter for resten av året og nettsiden vår vil bli oppdatert fortløpende. Vi oppfordrer også våre medlemmer til å være aktive med innspill om dere har tematikk dersom ønsker vi skal ta tak i. Ta kontakt med oss på adm@nbta.no Hvorfor være medlem av NBTA – et aktivt nettverk? Vi minner om at vi har plass til flere medlemmer og deler tidligere uttalelser fra tre av våre medlemmer: «Ved at Odfjell Drilling er medlem i NBTA får vi som bedrift tilgang til nyttige kurs og fagseminarer både i Norge og internasjonalt og nettverket er i forkant med informasjon om utviklingen, nyheter og trender i reiselivsbransjen. Ikke minst er det en fantastisk arena for nettverksbygging og kunnskapsdeling. Man knytter kontakter med både leverandører og andre kunder og det er et nøytralt forum for diskusjoner. Som medlem i NBTA kan man også engasjere seg i GBTA sine faglige komiteer internasjonalt og få en grundig innsikt i bransjen globalt» Trine Kittang Bakke, Travel Manager Odfjell Drilling Why PGS member of NBTA? «To make sure we are at the forefront in best practice Travel Management and have an active professional arena for networking.On a personal level, active participation in NBTA’s activities ensures continuous education and development in my profession as Travel Manager.»Alexandra L. Strandenes, Global Travel Manager PGS «Eurocard sitt formål med å være sponsor og medlem av NBTA er å skape større innsikt og forståelse for travelt management. Vi ønsker å hjelpe våre kunder, bedrifter og medlemmene med kunnskap om forretningsreisebransjen. NBTA tar for seg tema som er viktige for de som jobber med innkjøp og styring av reiserelaterte tjenester. Dette er et område som er mye mer komplekst enn mange er klar over. Vi opplever at vi gjennom NBTA kan bidra til kompetansedeling, noe som oppleves som relevant og viktig i et marked som er utsatt for store endringer i et raskt tempo.» Beate Svendsen Key Account Manager i Eurocard» Vi benytter anledningen til å ønske alle våre gode, lojale og aktive medlemmer riktig gode fine vårdager. Vi sees snart. Med vennlig hilsen NBTA  

  • NBTA har fornyet sin samarbeidsavtale med GBTA | Global Business Travel Association

    NBTA har fornyet sin samarbeidsavtale med GBTA | Global Business Travel Association Sammen med flere av våre kollegaer i Europa samarbeider vi med GBTA om en årlig europeisk konferanse samt andre samarbeidsprosjekter som kurs og kunnskapsdeling.

  • INNKALLING TIL GENERALFORSAMLING

    Vi inviterer medlemmene til årets Generalforsamling 28. april i kombinasjon med et seminar fra kl. 12.00 – 16.00. Nærmere informasjon om webinaret kommer, samt påmeldingslenker.  

  • Opptak fra webinar om situasjonen i luftfarten

    Opptak og presentasjon fra webinaret 4. mars 2022 finner du på NBTAs medlemsside. Tusen takk til Bitten Stahl fra SAS, Halvor Gløersen fra Air France/KLM/Delta og Flyanalytiker, Hans Jørgen Elnæs som positivt bidro på seminaret.  

  • NBTA er medgrunnlegger av ny forening i Europa – BT4Europe

    European Network of Business Travel Associations European Business Travel Buyers Unite NBTA er medgrunnlegger av ny forening i Europa – BT4Europe 13 nasjonale forretningsreiseforeninger i Europa har etablert en non-profil organisasjon,” European Network of Business Travel Associations”, (BT4Europe). Hensikten er å gi innkjøpere av forretningsreiser en sterkere stemme i Europa. NBTA (Norwegian Business Travel Association) er en etablert og aktiv forening i Norge bestående av innkjøpere og leverandører av forretningsreiser. BT4Europe vil ha kontor i Brussel. Millioner av europeere er på forretningsreiser hvert år, og tusenvis av arbeidsplasser er etablert for å betjene nettopp dette markedet. Forretningsreiser utgjør en stor og viktig del av den europeiske økonomien. Inntil nylig har bedrifter og myndigheter, store innkjøpere av reiser og møter, ikke hatt et felles sterkt og klart talerør som kan lytte til bransjens utfordringer. Ønsket er å løfte dette opp og representere dem på et europeisk nivå. BT4Europe ønsker å spille en sentral rolle mellom de nasjonale medlemsforeningene og de politiske beslutningstagerne i Europa. Øverst på ønskelisten står tilbake henting, eller friskmelding, av forretningsmarkedet etter pandemien. Spørsmålet er imidlertid om hvordan reisene kan bli mer forutsigbart til fordel for digitale tilnærminger. Gründerne av BT4Europe er ABTA (Østerrike), AEGVE (Spania), AITMM (Italia), AFTM (Frankrike), ASTM (Sveits), BATM (Belgia), CORTAS (Nederland), DBTA (Danmark), FBTA (Finland), NATM (Nederland), NBTA (Norge), SBTA (Sverige) og VDR (Tyskland). Målet er at BT4Europe skal vokse med flere medlemmer og partnere. «Pandemien har bidratt til å sette søkelyset på en felles røst for å ivareta innkjøperne av forretningsreiser og bransjens interesser. VI har en ambisjon om å øke forståelsen for, og kunnskapen om, hva forretningsreisemarkedet betyr for Europa» sier Lotten Fowler, General Manager for SBTA, som nettopp er utnevnt til Board Director i BT4Europe. For mer informasjon om European Network of Business Travel Associations/BT4Europe ta gjerne kontakt via mail@bt4europe.com

  • Webinar om situasjonen i luftfarten

    Situasjonen i luftfarten! Velkommen til et raskt besluttet webinar i NBTA regi fredag 4. mars kl. 10.00 – 11.00.

  • Nordic invitation | webinar The MACROSCOPE Report | March 16 kl. 10.00

    Invitation Change is in the air. The post-2021 recovery isn’t just about volumes, it’s also about managing the many trends influencing our industry. We are happy to invite all Nordic BTA Members to this webinar on Wednesday March 16 at 10 – 11 CET / 11 – 12 EEST. Join us to hear from FESTIVE ROAD as they present The MACROSCOPE Report with eight macro trends which will shape travel and meetings management in the twenty twenties. The report, and this session, is designed to help buyers and suppliers take a step back, think clearly about objectives and influences and structure their future vision to create better strategic travel and meetings programmes. Nicola Lomas is a long-time friend of the Nordic BTAs and is delighted to join us to discuss the Macrosope report. Nicola has decades of business travel & procurement experience, both as a buyer and supplier, having held global roles with IFS, Omnicom, International SOS & American Airlines. Nicola is a consultant with Festive Road, where she focuses on buyer projects.  Register here The webinar is free of charge and available to all members of DBTA, FBTA, NBTA and SBTA. We’re happy to keep bringing you content that matters, Anne Mette, Lotten, Sari & Marianne.

  • Opptak fra webinar om managed travel

    Opptak fra webinaret 17. februar 2022 finner du på NBTAs medlemsside. Tusen takk til Alexandra Strandenes fra PGS, Janet Susort fra Aibel AS, Vibeke Banuren fra ATPI og Lotten Fowler fra SBTA som positivt bidro på seminaret.

  • GBTA konferanse i Berlin 28.februar-2.mars

    Konferansen som skulle finne sted i desember 2021 ble flyttet til 28.februar og det er nå bekreftet at konferansen blir gjennomført med smittevernstiltak. Dette er en flott mulighet for å møte aktører innenfor forretningsreiser, kjøpere og leverandører fra hele Europa på et sted. Skulle du som er NBTA-medlem ønske å bli med oss til Berlin, ta kontakt med oss på adm@nbta.no for mer informasjon. Ler mer om konferansen her: https://europeconference.gbta.org/        

  • NBTA | Webinar torsdag 17. februar

    NBTA inviterer til spennende webinar torsdag 17. februar kl. 10.00 – 11.15 Tema: Managed Travel – flere løsninger på mange oppgaver Enhver bedrift må i dag ha et forhold til sin reisevirksomhet. Det å planlegge og gjennomføre reiser den siste tiden har vært krevende. NBTA setter fokus på hvordan oppgavene rundt reiser forvaltes i norske bedrifter, og hvordan norske bedrifter kan dra nytte av å ha et «Managed Travel Program».

  • Opptak fra webinar om miljøvennlige reiser

    Opptak fra webinaret 20. januar 2022 finner du på NBTAs medlemsside. Tusen takk til Kristin Ulstein fra Posten Norge AS, Victoria Markussen fra Egencia, Gunnar Gunnarsen fra Berg-Hansen og Stein Jensen fra Entur som positivt bidro på seminaret. Som meddelt vil vi følge opp tema med et fysisk møte.

  • Nordic virtual workshop | For medlemmer i NBTA som er innkjøpere

    Invitation By definition, a Strategic Meetings Management Program (SMMP) is a disciplined approach to managing enterprise-wide meetings and events. But starting a SMMP – easier said than done? We are happy to invite all Nordic BTA Buyer Members to an interactive workshop Building Blocks for a successful SMMP on Tuesday 8 February at 13 – 15 CET / 14 – 16 EEST.

  • NBTA | opptak webinar 11. januar

    God puls på NBTAs webinar 11. januar Over 50 deltagere var påmeldt til webinar hvor vi tok pulsen på 2022. Stor takk til Helene Holmberg, American Express GBT, Dag Kristian Amland, ATPI, Trine Kittang Bakke, Odfjell Drilling og Hans Petter Kompen i International SOS. NBTA hadde også en kort brief om kommende arrangementer, som legges ut, og det ble orientering om et utviklende nordisk og europeisk samarbeid. Dette er positivt for våre medlemmer. Se opptak på våre medlemssider.

  • NBTA | Program våren 2022

    Her kan du lese mer om NBTA sitt program for våren 2022.

  • NBTA søker administrativ leder

    NBTA søker administrativ leder NBTA (Norwegian Business Travel Association) er en nettverksorganisasjon for kjøpere av forretningsreiser. Vår nåværende leder, Marianne Smith Magelie, har valgt å vie sin tid på egne prosjekter. Hun følger hjerte og vil videreutvikle et stort samfunnsprosjekt, Et slag av gangen, med bruk av golf for fysisk aktivitet og mestring for deltagere som trenger hjelp til å komme tilbake til normalsamfunnet. NBTA søker derfor en engasjert etterfølger. Vi estimerer stillingen til å være en 50 % stilling.

  • Webinar om miljøvennlige reiser torsdag 20. januar

    Velkommen til et nytt webinar i regi av NBTA Torsdag 20. januar kl. 09.00 – 10.15 Våre medlemmer har formidlet ønske at NBTA tar opp tema rundt miljøvennlige reiser. I vår forberedelse til dette webinaret ser bildet nokså kaotisk ut. Det ser strålende ut hvordan aktører fremstiller sine produkter/tilbud, men i praksis er situasjonen annerledes.

  • Velkommen til webinar tirsdag 11. januar

    Velkommen til webinar tirsdag 11. januar 2022 kl. 10.00 – 10.45 Godt nyttår med nye muligheter fra NBTA! Vi var ganske så klare med en god aktivitetsplan før jul, men med nye begrensninger har vi vært nødt til å endre planen og tilpasse oss igjen. Vi inviterer til et kort webinar på teams hvor vi vil informere og ha en dialog om:

  • Det er mange grunner til å bli medlem av NBTA

    Det er mange grunner til å bli medlem av NBTA NBTA ønsker flere medlemmer. Vi henvender oss til både medlemmer og ikke medlemmer som er registrert hos oss. Vi ønsker gjerne at medlemmer kan verve et medlem og vi drømmer om at de som ikke er medlem kan tenke seg å bli det. Nå åpner vi opp for fysiske møter til høsten og vi har flere gode seminarer og nettverksmøter under planlegging. Vi inviterer til medlemskap til 50 % avslag på kontingenten ut året. For innkjøpere er kontingenten kr 4.900 for året og for leverandører er den kr 8.900. For oss er det viktig at så mange som mulig få mulighet til å være en del av Norges største kundestyrte nettverk for kjøpere av forretningsreiser hvis du er opptatt av:

  • Nordic Newsletter #4/2021

    Dear Nordic BTA Member, It is with heavy hearts that we have come to a decision to postpone the Nordic Business Travel Summit by a year. The pandemic situation is not getting better anytime soon, and running an event of the NBTS caliber just does not seem the right thing to do in early 2022.

  • God jul fra NBTA!

    God jul fra NBTA! 2021 ble håpets år Julen nærmer seg med stormskritt, og dermed slutten av året også. Vi kan vel kalle 2021 for håpets år, da vaksinene kom og massevaksineringen begynte. Vi trodde at nå pekte alle piler i riktig retning, mens høsten har likevel vært preget av nye utbrudd og nye og gamle tiltak settes inn. Vi går likevel inn i 2022 med positive forventninger. Verden er mye bedre rustet til å bekjempe viruset og dermed få verden tilbake på føttene igjen, selv om det er en vei å gå.

  • NBTA avlyser julelunsjen 16. desember

    NBTA avlyser julelunsjen 16. desember NBTA beklager å meddele at vi avlyser vår planlagte julelunsj. Det er for mange usikkerhetsmomenter med Covid-19, og våre deltagere har også begynt å falle fra. Vi kommer tilbake med nyhetsbrev 17. desember, og vil her dele informasjon med dere om planer for 2022.

  • Join us for NBTS 2022

    What is NBTS? For more than 15 years we have offered our Nordic members to meet and network. In 2017 we re-designed the one-day meeting and made it a two-day summit instead. The goal of the event to Inspire, Challenge and Inform – at NBTS you will get a taste of what’s coming and what you need to prepare for. We want to have a Nordic Touch to the content and the combination of networking, information and possibility to exchange experiences with your colleagues in the industry makes NBTS a unique platform for knowledge and development! See the preliminary program here Read more and sign up!

  • Sponsorship Opportunities, Nordic Business Travel Summit 2022

    Sponsorship Opportunities, Nordic Business Travel Summit 2022 Dear SBTA / NBTA / FBTA / DBTA Supplier Member, We’re now ready to share our Sponsor Opportunities for NBTS 2022! The event will take place in Stockholm on 23-24 of March 2022 and we’re counting on us being able to meet safely again by then. There might be a digital element to the event, but it will not be a purely hybrid event. We focus on meeting in person, as networking is what we’re all about! Listening to the industry, it is becoming obvious that the way we work and travel will change. This will also be our theme for the Summit in 2022; Transforming the way we meet Read about the sponsor opportunities here, but please note the following; We will NOT hold any sponsor packages. We´ll only consider a package sold once we receive a signed contract in return Sponsors which choose a package that includes exhibition space get to pick their space in signing order, i.e. first come, first served. This does not apply to the Silver packages, where exhibition space is smaller and set by us. Feel free to contact your local Business Travel Association head for more information. And, should you not be the person who decides about marketing activities, we ask you kindly to forward this message to the right person in your organization! Warm greetings, Lotten, Marianne, Sari & Anne Mette

  • NBTA inviterer sine medlemmer til faglig julelunsj

    inviterer sine medlemmer til faglig julelunsj Torsdag 16. desember kl. 12.00 Det blir faglig påfyll med: Rapport fra GBTA i Berlin Orientering/dialog om planene for felles nordisk konferanse i Stockholm 23. – 24. mars 2022 GBTAs planer 2022 Og kanskje kommer nissen….. Pris for deltagelse kr 150,- Vårt medlem, og sponsor, SEB har stilt sine lokaler til disposisjon. Vi ønsker velkommen til SEB på Tjuvholmen, Filipstad brygge 1. fra kl 12:00 til 14:00. Vi ønsker velkommen og nærmere informasjon vil bli sendt ut. MELD DEG PÅ HER!

  • NBTA | Presentasjoner fra webinar 29. oktober

    Presentasjoner fra webinaret 29. oktober finner du på medlemssiden vår: Vi hadde med oss Jan Henrik Skogen fra DFØ og Gonzalo Peluffo fra Sabre. Du kan laste ned deres presentasjoner på medlemssiden vår.

  • NBTA | Presentasjon og video fra webinar 26. oktober

    Presentasjon fra webinaret 26. oktober finner du på medlemssiden vår: Vi hadde med oss Marianne Ovnerud fra Eurocard og Anders Vatne fra Hotelia. Du kan se opptak fra webinaret og laste ned deres presentasjoner på medlemssiden vår.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Hvorfor First Card av Nordea er medlem av NBTA «Medlemskap i NBTA gir oss innsikt, kunnskap og nettverk rundt forretningsreiseområdet, noe som kommer våre kunder til gode. Med kunnskapsdeling fra samarbeidspartnere, kunder og fageksperter får vi medlemmer verdifull informasjon som utvikler oss alle. First Card fra Nordea har stor tro på konseptet, og vi er derfor også stolte Gullsponsorer av NBTA»   Jens Karlsson – Manager Account Sales, Senior Sales Advisor, First Card av Nordea

  • Sponsorship Opportunities, Nordic Business Travel Summit 2022

    Sponsorship Opportunities, Nordic Business Travel Summit 2022 Dear SBTA / NBTA / FBTA / DBTA Supplier Member, We’re now ready to share our Sponsor Opportunities for NBTS 2022! The event will take place in Stockholm on 23-24 of March 2022 and we’re counting on us being able to meet safely again by then. There might be a digital element to the event, but it will not be a purely hybrid event. We focus on meeting in person, as networking is what we’re all about! Listening to the industry, it is becoming obvious that the way we work and travel will change. This will also be our theme for the Summit in 2022; Transforming the way we meet Read about the sponsor opportunities here, but please note the following; We will NOT hold any sponsor packages. We´ll only consider a package sold once we receive a signed contract in return Sponsors which choose a package that includes exhibition space get to pick their space in signing order, i.e. first come, first served. This does not apply to the Silver packages, where exhibition space is smaller and set by us. Feel free to contact your local Business Travel Association head for more information. And, should you not be the person who decides about marketing activities, we ask you kindly to forward this message to the right person in your organization! Warm greetings, Lotten, Marianne, Sari & Anne Mette

  • NBTA | TM update oktober 2021

    Høsten er flott med all sin fargeprakt. Nå kan vi gå ut og være oss selv igjen, og mye er blitt som det var før Covid 19. Det er spore til optimisme i vår bransje, og det er bra. Men vi må smøre oss med tålmodighet og ta steg for steg. Det var en gledens dag å kunne invitere til Reisetrendseminar på Grand Hotel 22. september. Takk til alle som svarte på undersøkelsen. Funnene deler vi med dere. NBTA byr på flere godbiter i oktober. Se nærmere på våre aktiviteter på web og meld deg på. Les TM update for oktober 2021

  • NBTA | Webinar 29.oktober

    Invitasjon til NBTA webinar Fredag 29.oktober kl 10:00 – 11:00 Statens innkjøperrolle – oppfølging offentlige anskaffelser med DFØ Etter en spennende presentasjon og dialog om «statens innkjøperrolle i reiselivsnorge» som var tema på Reisetrendseminaret har det kommet mange spørsmål om offentlige anskaffelser. Seksjonssjef i DFØ, Jan Henrik Skogen, har fått oversendt endel spørsmål i forkant, som han vil redegjøre for. På webinaret vil Skogen presentere disse. Det vil bli anledning til ytterligere spørsmål og svar dialog i denne oppfølgingen. Velkommen til et opplysende og inspirerende møte med Sabre Bli kjent med Sabre sine innovative og brukervennlige løsninger. Lær også mer om deres gunstige og generøse avtalemuligheter. Senior Sales Manager Nordics, Gonzalo Peluffo, har fått anledningen gjennom «share your product» til å redegjøre nærmere om tema, og han inviterer til dialog.   Det er gratis for medlemmer å delta! MELD DEG PÅ WEBINARET HER!

  • NBTA | Webinar 26.oktober

    Invitasjon til NBTA webinar Tirsdag 26.oktober kl 10:00 – 11:00 Vil hotellmarkedet utvikle seg som i en berg og dalbane? Pick up’en etter korona har startet. Kommer vi raskere tilbake til normalen enn vi fryktet er spørsmål som det er naturlig å stille seg? Både flyselskaper, hoteller m.fl. melder om stigende bookingtall. Mange har spådd at vi ville få en ”ketchup effekt” på enkelte markeder når restriksjonene oppheves. Kommer ”ketchup effekten” på flere markeder og hvor lenge holder trykket seg oppe? I hvilke markeder og segmenter er det fremdeles tilbakeholdenhet? Næringsmegler og hotellrådgivningsselskapet Hotelia overvåker og analyser det norske hotellmarkedet kontinuerlig. Partner i selskapet Anders Vatne presenterer de siste statistikkene og analysene Hotelia har på det norske hotellmarkedet. Han inviterer også til dialog på webinaret. Anders vil bl.a. belyse markedsutviklingen for: De ulike hovedsegmentene (konferanse, yrke og ferie) De største hotellbyene i Norge Internasjonal vs. nasjonal trafikk Varige trender og endringer Digitale kvitteringer – veien til å jobbe smartere I følge Eurocards nye studie krever overraskende 81 % av nordiske virksomheter nå digitale kvitteringer i forbindelse bokføring. Paradoksalt nok er det bare 10 % av virksomhetene som støtter sine ansatte med de rette verktøyene. Eurocard gir deg svar på: Hvordan redusere gjennomsnittlig tid brukt på å håndtere hver kvittering? Hvordan du kan skape økt tilfredshet blant ansatte ved å utstyre dem med de rette verktøyene Hvordan påvirke avstemmingsprosessen positivt Hvordan minimere feil i forbindelse med utgiftsrapportering med opptil 20 % Marianne Ovnerud, Key Account Manager i Eurocard/SEB, vil ta oss gjennom dette tema. Marianne hjelper bedriftskunder med smarte løsninger for å optimalisere betalingsprosesser og innkjøpsløsninger. Hun har mange års erfaring fra reiselivsbransjen, med bakgrunn fra flyselskap og forretningsreisebyrå. SEB har fått anledningen til å presentere seg gjennom «share your product»   Det er gratis for medlemmer å delta! MELD DEG PÅ WEBINARET HER!

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Hvorfor American Express Norway er medlem av NBTA «American Express choose the NTBA membership as it opens up possibilities and cooperation’s throughout the business travel management industry in Norway. We appreciate the neutral platform that NBTA provides to its members. It allows us to network broadly, take advantage of each other’s experience and expertise and share best practice. American Express has been supporting travellers since the 1850’s and is a leader in business payments. Don’t do business without us.»   Tone Sagen – Manager Account Sales, Global Commercial Services, American Express Norway

  • NBTA | Reisetrend 2021

    NBTA | Reisetrend 2021 Det ble en festens dag med glede og begeistring. NBTA gjennomførte sitt årlige Reisetrend seminar med fullt hus på Grand Hotel 22 september med taffelmusikk og ballonger og vel forberedte foredragsholdere. Spontane tilbakemeldinger gir oss ros for arrangementet og vi oppfatter at deltagerne fikk godt med faglig påfyll, at spørsmål som ble fremmet ble håndtert bra, og at det var tid for nettverk og gode dialoger gjennom dagen. NBTA sier tusen takk til engasjerte deltagere og til gode foredragsholdere. Presentasjoner fra seminaret finner du på NBTAs medlemsside. En nærmere undersøkelse går ut i dag og vi gleder oss allerede til nye muligheter. Kontakt Marianne Smith Magelie om du har noe på hjerte. msm@nbta.no  

  • NBTA | Reisetrendseminar 22.september – program/agenda

    NBTA Reisetrendseminar 22. september 2021 Vi gleder oss til å invitere til vårt første fysiske møte i 2021 – årets Reisetrendseminar. Dette finner sted på Grand Hotel, Oslo fra kl. 10.00 – 15.00. Det er nå fullt til dette arrangementet, og dessverre ikke mulig å melde seg på lenger. Vi gleder oss!

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Hvorfor Thon Hotels er medlem av NBTA «Thon Hotels har vært medlem i Norwegian Business Travel Association siden 2010. For oss har dette vært en viktig arena for nettverksbygging. NBTA er et tverrfaglig treffsted for reiselivsbransjen og kundene våre. Her er det stor takhøyde for å stille kritiske spørsmål, ta opp felles utfordringer og få dagsaktuell informasjon som angår alle oss som jobber med Travel Management. Det er også et sted bransjen og kunder kan få direkte respons på nye idéer. Thon Hotels har mer enn 70 hoteller over hele Norge og vi er opptatt av å være en positiv del av norsk reiseliv.»   Grethe Bakken Angelvik – salgsdirektør i Thon Hotels

  • NBTA | TM Update august 2021

    NBTA | TM update august 2021 Jeg dristet meg til å reise utenlands i sommer. Det fungerte veldig bra. Men stikkordet er tålmodighet. Det kan være køer både her og der, og personell som ikke alltid vet hvordan en skal håndtere de mange reisende som kommer med og uten vaksine pass. Det var fint å få luft under vingene og energien er skaffet for en god NBTA høst.

  • NBTA | Presentasjon og video fra webinar 31. august

    Presentasjon fra webinaret 31. august finner du på medlemssiden vår: Tema Travel management post Covid 19 og status fra reisebyråene hadde stor oppslutning. Vi gleder oss over NBTAs rolle som en god nettverksbygger hvor deling av kunnskap står sentralt for oss. Med bakgrunn i flere av deltagernes tilbakemeldinger må vi si at konklusjonen kan oppsummeres som følger: Det var et veldig bra webinar. Kort, konsist og god informasjon fra alle. Tusen takk.

  • NBTA | Påminnelse Reisetrendseminar 22. september 2021

    NBTA påminnelse om Reisetrendseminar 22. september 2021 Vi gleder oss til å invitere til vårt første fysiske møte i 2021 – årets Reisetrendseminar. Dette finner sted på Grand Hotel, Oslo fra kl. 10.00 – 15.00. Vi oppfordrer dere til å dele denne invitasjon med kolleger og kunder, da vi ønsker at så mange som mulig skal ha anledning til komme.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Nytt medlem og hvorfor Frogner House ble medlem av NBTA Frogner House – Innsikten bistår oss i å dekke behovene for våre kunder «NBTA medlemskapet har gitt Frogner House muligheten til å bli enda bedre kjent med de utfordringene bedrifter møter på under organiseringen av reiser for sine ansatte. Denne innsikten kan vi benytte for å utarbeide bedre og mer tilpassede løsninger for våre bedriftskunder, samt tilføre det vi kan for at prosessen skal bli mer sømløs. Vi ble medlem i et veldig spesielt år, Corona året og Frogner House, som de fleste andre bedrifter, møtte på utfordringer vi ikke hadde sett tidligere. NBTA sine webinarer der mange av disse utfordringene ble diskutert har vært svært nyttige og ikke minst ha tilgang på et nettverk som kan lytte og dele erfaringer på godt og vondt.»   Lene Thorsen – Business developer i Frogner House apartments AS

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Nytt medlem og hvorfor OsloBuss AS ble medlem av NBTA «Vi ble medlem av NBTA fordi vi ønsker å komme i kontakt med aktører som benytter de transporttjenestene vi tilbyr, men også aktører som er i beslektede næringer. Sammen med kundene ønsker vi å utvikle oss videre å oppnå synergier for aktørene og tilby løsninger som er attraktive, bærekraftige og miljøvennlige. Fremtiden vil sette høye krav til alle leverandører av transporttjenester. Oslo går i front i dag, men øvrige deler av landet vil snart følge eksempelet!» Svein Busch Iversen – Salgs- og markedssjef (CMO) i Oslo Buss

  • NBTA inviterer leverandørmedlemmer til digitalt dialogmøte 23.august

    Da er høsten igang og vi i NBTA ønker å invitere våre leverandørmedlemmer til et digitalt dialogmøte nå i august. Målet med møtet er å informere om våre planer for høsten i NBTA og ikke minst ønsker vi å invitere dere til nye måter hvor dere som leverandører kan få vise dere frem og oppnå enda mer «value-for-money» fra deres medlemsskap i NBTA.  

  • NBTA inviterer til webinar 31. august kl. 10.00 – 11.15

    Travel Management post Covid 19, status fra reisebyråene og NBTAs program for høsten 2021 NBTA inviterer til webinar 31. august kl. 10.00 – 11.15 Den 31. august gjennomfører vi et nytt webinar for våre medlemmer. Vi har tre områder hvor vi vil dele kunnskap og ha en dialog.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker  nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Her får du vite mer om hvorfor NAV er medlem i NBTA! «Å ta del i eit fagfellesskap er fantastisk» «Å vere reiseforvaltar er ein einsam jobb. Då er det fantastisk å kunne ta del i eit fagfellesskap som NBTA er. Der møter eg folk som jobbar med det same som meg, vi utvekslar erfaringar og lærer av kvarandre. NBTA er ein uvurderleg arena for oss som jobbar med reisepolicy og kjøp av reisetjenester.»   Gunda Djupvik – seniorrådgjevar i Arbeids- og Velferdsdirektoratet

  • NBTA inviterer til Reisetrendseminar 22. september 2021

    NBTA inviterer til Reisetrendseminar 22. september 2021 Vi gleder oss til å invitere til vårt første fysiske møte i 2021 – årets Reisetrendseminar. Dette finner sted på Grand Hotel, Oslo fra kl. 10.00 – 15.00.

  • NBTA | Sommerbrev 2021

    NBTA | Sommerbrev 2021 På vegne av NBTA ønsker vi våre medlemmer en riktig god sommer. Noe blir litt mer normalt i år enn i fjor, men fortsatt lurer det utfordringer som vi må ta med oss i flere år fremover. Hva skjer med jobb og reising, og får vi nye mutasjoner og pandemier? Ekspertene mener at det er flere områder i livene våre som vil endres for alltid. Hva blir vår nye hverdag og vår nye normal? Det gjenstår å se.

  • Ny gullsponsor i NBTA

    Ny gullsponsor i NBTA Key Account Manager Mounir Teodor Strømme gleder seg over samarbeidet med NBTA og Unit4 er blitt gullsponsor i NBTA fra 1. juli 2021.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker  nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Her får du vite mer om hvorfor DNB er medlem i NBTA! For DNB er det viktig med en arena for å bli oppdatert «DNB er medlem i NBTA for at de som jobber med reiser i DNB har en arena for å knytte relasjoner, finne sparringspartner, dele kunnskap og erfaring. I tillegg er det en rekke fagseminarer og møter som DNB kan delta på. Dette bidrar til at vi til enhver tid er oppdatert i en bransje som endrer seg raskt.

  • Oppfølging fra webinar: På tide å sende ansatte på forretningsreiser igjen?

    På tide å sende ansatte på forretningsreiser igjen? NBTA gjennomførte nok et webinar i dag om dette tema. Nærmere 90 deltagere var påmeldt. Foredragsholdere og panelet var tydelige på at landskapet endres hele tiden. Det stiller krav til virksomheten om gode forberedelser og ikke minst som alle var enige om: viktigheten av god kommunikasjon, informasjon og oppfølging til og fra den reisende. Skal vi tro ekspertene kan vi måtte forholde oss til pandemien inn i 2025. En ny hverdag og en ny normal er på vei. Webinaret er tatt opp og ligger ute på NBTAs medlemsside sammen med presentasjonene.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker  nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Her får du vite mer om hvorfor ATPI er medlem i NBTA! «NBTA er den beste arena for å holde seg oppdatert på utvikling, endringer og utfordringer innen reise kategorien – både nasjonalt og internasjonalt. Som leverandør av reisetjenester, er det viktig å vite hva som er betydningsfullt for kjøpere i markedet, slik at vi kan finne, utvikle og optimere løsninger på de problemstillingene som oppleves. ATPI har vært medlem i NBTA i en årrekke, og drar god nytte av erfaringen som finnes i nettverket – både blant kjøpere, leverandører og reisebyrå.» Dag Kristian Amland – Managing Director Nordics & Head of Group Supplier Relations i ATPI

  • Påminnelse: NBTA webinar onsdag 16. juni 2021 kl. 10.00 – 11.15

    På tide å sende ansatte på forretningsreiser igjen? NBTA webinar onsdag 16. juni 2021 kl. 10.00 – 11.15 Det går riktig vei for gjenåpning av samfunnet i Norge. Det samme gjelder mange steder i Europa. Dessverre gjelder ikke dette for alle steder i verden. Det er fremdeles mye som er uklart når det gjelder hvilken «farge-status», regler og testregime som vil gjelde for de reisende både for utreise og hjemreise når mulighetene for forretningsreiser skal vurderes.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker  nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Her får du vite mer om hvorfor NRK er medlem i NBTA! «NRK er medlem i NBTA fordi vi får tilgang til faglig viktige og relevante fagseminarer, nettverk med andre dyktige ressurser innenfor tjenestereiser hos andre kunder, mulighet for bistand dersom vi har problemstillinger vi ønsker å få drøftet, mulighet for å «påvirke» rammebetingelser gjennom NBTAs «lobbyvirksomhet», og I tillegg en del av et internasjonalt nettverk.» Nils Arne Øygarden – Seniorinnkjøper og reiseansvarlig, NRK Innkjøps- og kontraktsavdeling

  • NBTA ønsker medlemmer velkommen til å bidra LITT i komitéarbeid

    NBTA ønsker medlemmer velkommen til å bidra LITT i komitéarbeid På vårt webinar 6. mai formidlet vi et ønske om engasjerte medlemmer. Målet vårt er at medlemmene skal være med å påvirke det faglige arbeidet og utvikling av nettverket. Flere av oss har tatt egne initiativ på tvers av nettverket. Nå inviterer vi våre medlemmer til å delta aktivt for å utvikle vår faglige kunnskap, og ikke minst for å samle og dele kompetanse.

  • NBTA – oppfølging fra digitalt sponsormøte torsdag 27. mai kl. 09.00-10.30

    God puls etter konstruktivt sponsormøte i NBTA NBTA gjennomførte 27. mai et konstruktivt møte med sine sponsorer. Det vil fremover bli lagt vekt på forsterket samhandling, bruke hverandre godt for kunnskapsdeling til felles for alle medlemmer, god dialog/innspill om kommende arrangement, utstillingsplass på Reisetrendseminaret 22. september for å nevne noe.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker  nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Her får du vite mer om hvorfor Odfjell Drilling er medlem i NBTA! «Ved at Odfjell Drilling er medlem i NBTA får vi som bedrift tilgang til nyttige kurs og fagseminarer både i Norge og internasjonalt og nettverket er i forkant med informasjon om utviklingen, nyheter og trender i reiselivsbransjen. Ikke minst er det en fantastisk arena for nettverksbygging og kunnskapsdeling. Man knytter kontakter med både leverandører og andre kunder og det er et nøytralt forum for diskusjoner. Som medlem i NBTA kan man også engasjere seg i GBTA sine faglige komiteer internasjonalt og få en grundig innsikt i bransjen globalt» Trine Kittang Bakke – Travel Manager, Odfjell Drilling

  • NBTA webinar onsdag 16. juni 2021 kl. 10.00 – 11.15

    På tide å sende ansatte på forretningsreiser igjen? NBTA webinar onsdag 16. juni 2021 kl. 10.00 – 11.15 Det går riktig vei for gjenåpning av samfunnet i Norge. Det samme gjelder mange steder i Europa. Dessverre gjelder ikke dette for alle steder i verden. Det er fremdeles mye som er uklart når det gjelder hvilken «farge-status», regler og testregime som vil gjelde for de reisende både for utreise og hjemreise når mulighetene for forretningsreiser skal vurderes.

  • Oppfølging fra webinar om Travel & Expense 19. mai 2021

    Oppfølging fra webinar om Travel & Expense 19. mai 2021 Video fra seminaret om Travel & Expense finner du på NBTAs medlemsside.

  • Oppfølging fra webinar om Travel Management 6. mai 2021

    Oppfølging fra webinar om Travel Management 6. mai 2021 Video fra seminaret og presentasjonen/videoen til Travel Manager Ulrika Rosén finner du på NBTAs medlemsside.  

  • Survey | Travel during and after the Covid-19 Pandemic #3

    The Nordic Business Travel Associations have for the 3rd time asked Buyer members on how they see travel during the pandemic and this time we added questions about “work from home” and COVID-19 “passport” and more…

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker  nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Her får du vite mer om hvorfor Unit4 T&E er medlem i NBTA! «NBTA er den viktigste arenaen for forretningsreiser i Norge. For oss, som skal være en ledende leverandør av reise- og utleggsløsninger, er det viktig for Unit4 T&E å være tilstede der kundene våre er. Vi vil bidra med vår kompetanse og følge med på utviklingen i bransjen, slik at våre løsninger vil være det naturlige valget i årene som kommer.» Mounir Teodor Strømme – Key Account Manager, Unit4 T&E

  • NBTA inviterer til medlemsmøte for innkjøpere

    NBTA inviterer til medlemsmøte for innkjøpere Dato: Torsdag 6. mai 2021 Tid: 10.00 – 11.30 Pris: Gratis Møt Ulrika Rosén i Tetra Pak – årets nordiske Travel Manager. NBTA inviterer til medlemsmøte for innkjøpere. Her får vi høre om hvilke endringer og aktiviteter hun har gjort i forbindelse med Covid-19 situasjonen. Les mer og påmelding Vi lar oss inspirerer av Ulrika Rosén i Tetra Pak  – som under Nordic Business Travel Summit (NBTS) ble kåret til årets nordiske Travel Manager. Vi får vite mer om hvilke endringer og aktiviteter hun har gjort i forbindelse med Covid-19 situasjonen både hva gjelder krisehåndtering men også i relasjon med leverandørene.‘’Även om vårt tjänsteresande just nu är nere på väldigt låga nivåer är det viktigt att ta chansen att utveckla våra verktyg och processer inom tjänsteresor men också när det gäller resesäkerhet. En viktig del har ju också varit att hålla våra partners och leverantörer informerade om våra restriktioner samt informera dom om vad vi gör för framtiden’’. Vi tar en kaffe i møtet og åpner for innspill fra deltagerne om utfordringer og fremtidige/mulige tema. Møtet vil bli ledet av NBTAs administrative leder Marianne Smith Magelie og styreleder Hilde Dahm-Simonsen fra Multiconsult. Vi kunne også tenke oss å etablere noen arbeidsgrupper. Dette vil vi gjerne diskutere med dere. Tematikk: Innkjøp av flyavtaler, innkjøp hotellavtaler, reisepolicy, miljø/grønn innkjøp/beredskap/HMS & sikkerhet.   Meld deg på her

  • GBTA digitalt opplæringsprogram

    GBTA digitalt opplæringsprogram Vår globale samarbeidsnettverk, GBTA, tilbyr i mai måned et digitalt opplæringsprogram som går over 4 dager i mai måned med start 4. mai. Treningsprogrammet heter «Ready.Safe.Travel» og tar for seg ulik tematikk innenfor Travel Management, spesielt relatert til oppstart av reisevirksomhet «post-covid-19». Detaljer og program for de ulike dagene finner du her: Ready.Safe.Travel program details. Prisen for hele webinarserien er USD 50 (ca. NOK 425) for medlemmer ved bruk av kampanjekode EU50RSTMEM2021.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    NBTA ønsker  nye medlemmer velkommen til vårt nettverk. Her får du vite mer om hvorfor PGS er medlem i NBTA! Why PGS is member of NBTA? «To make sure we are at the forefront in best practice Travel Management and have an active professional arena for networking. On a personal level, active participation in NBTA’s activities ensures continuous education and development in my profession as Travel Manager.» Alexandra L. Strandenes – Global Travel Manager, PGS

  • NBTA medlemsmøte – Webinar onsdag 19. mai

    NBTA medlemsmøte – Webinar onsdag 19. mai kl. 10.00 – 11.15 Utfordringer og muligheter med Travel & Expense Flere og flere leverandører tilbyr både reisebestilling og reiseregningsløsning i samme portal. Vi ser på utfordringer og muligheter med de ulike løsningene. Vi har invitert Unit4 og American Express GBT til å presentere tanker rundt dette på vårt neste webinar.

  • NBTAs Generalforsamling med full enstemmighet!

    NBTAs Generalforsamling med full enstemmighet! NBTA gjennomførte sitt årsmøte 14. april 2021 på en effektiv og god måte. Styreleder Hilde Dahm-Simonsen ga alle saker nødvendig oppmerksomhet. Medlemskontingenten forble uendret. Tidligere daglig leder, Jan Henrik Ulvatne, ble takket av etter årsmøte med lovord om lykke til på reisen med sitt nye selskap som han utvikler.

  • Nordic Newsletter – April 2021

    Dear Friends, Now that the dust has settled, we can conclude that the Nordic Business Travel Summit 2021 was a great success. The feedback from our sponsors, speakers and delegates has been overwhelming and we are so happy to finally have been able to deliver the event. On that note, our four chairpersons have asked to have this note included in the newsletter:

  • Opptak av webinar om smittevernssertifisering

    På NBTAs webinar 14. april fikk du svar på hvorfor smittevernssertifisering er nødvendig. Flytoget har jobbet aktivt det siste året med å finne nye, utenfor rammen-løsninger som kan hjelpe reisende når vi får lettelse av reiserestriksjoner nasjonalt og internasjonalt. Gjennom dette arbeidet fant de en samarbeidspartner i DNV, som tilbyder av smittevernssertifiseringen MyCare. «Et felles krafttak» ble født. Flytoget og DNV forteller om veien fram til ferdig sertifisering. Vi fikk høre: Heidi L. Hansen – Distribusjonssjef i Flytoget AS og Lin J. Hammer – Sustainability Manager i DNV GL Business Assurance Norway AS Webinaret er gratis! Gunda Djupvik – Seniorrådgiver, økonomi- og styringsavdelingen i Arbeids- og velferdsdirektoratet delte sine tanker rundt en ubrutt smittevernssertifisert reisekjede og hvordan den kan påvirke deres reisepolicy. I tillegg formidlet hun status på deres reisevirksomhet. Her finner du presentasjonen fra DNV Her finner du presentasjonen fra Flytoget Se opptaket fra webinaret her:

  • Meld deg på webinar om smittevernssertifisering

    Webinar onsdag 14. april 2021 kl 10:00-10:45 Flytoget har jobbet aktivt det siste året med å finne nye, utenfor rammen-løsninger som kan hjelpe reisende når vi får lettelse av reiserestriksjoner nasjonalt og internasjonalt. Gjennom dette arbeidet fant de en samarbeidspartner i DNV, som tilbyder av smittevernssertifiseringen MyCare. Ut fra dette ble initiativet «Et felles krafttak» født, hvor Flytoget jobber med aktører på tvers av reiselivsbransjen i Oslo for å skape en ubrutt reisekjede med følelse av trygghet for den reisende. Flytoget og DNV forteller om veien fram til konseptet og ferdig sertifisering, samt erfaringer underveis. Vi vil også høre fra: Gunda Djupvik – Seniorrådgiver, økonomi- og styringsavdelingen i Arbeids- og velferdsdirektoratet         Hun vil si noe om hva de tenker rundt en ubrutt smittevernssertifisert reisekjede og hvordan den kan påvirke deres reisepolicy. I tillegg vil hun kort si noe om: Hva status er på deres reisevirksomhet Hvilke endringer de evt. har gjort i reisepolicy i forbindelse med koronasituasjonen Hva de tenker i forhold til smittevernssertifisering Hva de tror om reise- og møte virksomheten deres videre i 2021 Vi har også etablert et lite panel som vil bidra inn i denne diskusjonen. Du møter: Heidi L. Hansen – Distribusjonssjef i Flytoget AS           Lin J. Hammer – Sustainability Manager i DNV GL Business Assurance Norway AS       Webinaret er gratis! Meld deg på her!

  • Velkommen til webinar samt NBTA årsmøte og generalforsamling 14. april

    Bedrifter kan nå sertifisere seg for hvordan de hånderer smittevern. På dette webinaret får vi høre hvorfor de har valgt å sertifisere seg, og hva dette vil kunne bety for såvel kunder, leverandører og ansatte. Forventes det at dette vil være et av standardkravene på lik linje med bærekraft i fremtiden? Etter webinaret vil det være årsmøte/generalforsamling for medlemmer.  Medlemsrepresentanter eller stedfortredere er invitert til årsmøte/generalforsamling etter webinaret som starter 14. april kl.10.00. Hold av tid og dato.  Se og last ned innkalling under ved å klikke på les mer:   Meld deg på årsmøte og generalforsamling her!    

  • Nordic Business Travel Summit 2021 – Nordisk møte 23. og 24.mars

    Welcome to The Nordic Business Travel Summit 2021 | The Name of the Game! Finally it’s time for NBTS. The Summit was moved after the pandemic hit in early 2020, but we are now getting ready to go again – and you get to choose whether to attend in person or virtually! We’ll be broadcasting from Clarion Hotel Sign, Stockholm on the 23rd and 24th of March and using technology to interact with those of you who join us virtually. You are of course also welcome to attend in person and join us at the venue – see the presentations live, have lunch and enjoy Corona-adjusted networking. Content will be the same whether you are in Stockholm in person or virtually. The setup is similar to what we were going to deliver in March 2020, but some content will obviously be adjusted to reflect the situation we’re in. There will be breakout sessions in order to provide wider content, adding more choice. The breakout sessions will be recorded and made available to all attendees after the event. This way you won’t miss anything! The goal of the event is to Inspire, Challenge and Inform – which is more important and relevant than ever before. We want to have a Nordic Touch to the content and the combination of networking, information and possibility to exchange experiences with your colleagues in the industry makes NBTS a unique platform for knowledge and development! Welcome to ”The One and Only Conference for Nordic Travel Buyers 2021” – NBTS in Stockholm! For more information click here! Follow us on LinkedIn and Facebook for the latest updates!  

  • NBTA | Reisepass & vaksinebevis – webinar 18.mars

    Torsdag 18.mars gjennomførte vi et gratis webinar med de siste oppdateringene fra IATA og Helsedirektoratet hvor de presenterte informasjon om henholdsvis IATA Travel pass og hvordan arbeidet for vaksinepass for både Norge og et felles EU initiativ er planlagt. Opptak fra webinaret og svar på oppfølgingsspørsmål til panelet vil bli lagt ut her så snart det er klart.

  • Bli medlem i NBTA – vi samler kjøpere og leverandører til kompetanseutveksling

    Eurocard sitt formål med å være sponsor og medlem av NBTA er å skape større innsikt og forståelse for travel management. Dette er et område som er mye mer komplekst enn mange er klar over.Vi ønsker å hjelpe våre kunder, bedrifter og medlemmene med kunnskap om forretningsreisebransjen. NBTA tar for seg tema som er viktige for de som jobber med innkjøp og styring av reiserelaterte tjenester. Beate Svendsen, Key Account Manager i Eurocard sier: «Vi opplever at vi gjennom NBTA kan bidra til kompetansedeling, noe som oppleves som relevant og viktig i et marked som er utsatt for store endringer i et raskt tempo.»

  • Hold deg oppdatert om Covid-19 utvikling og reiserestriksjoner

    NBTA har fått følgende lenke fra International SOS som gir løpende oppdateringer vedørende utvikling og råd. I disse tider med mye dekning fra mange forskjellige kanter, er det viktig å å bruke verifiserte kilder. Klikk her for å komme til informasjonssiden ( https://pandemic.internationalsos.com/2019-ncov).

  • GBTA BTI Global Outlook 2020 – 2024

    GBTA har kommet med sin prognose for 2020 til 2024. Her får du vite om hvilke forventninger de har til reisevolum på både globalt og regionalt nivå. Du kan laste ned rapporten på våre medlemssider under statistikk/prognoser.

  • GBTA Outlook 2021-24

  • Miljøvennlige reiser årets store tema på GBTA Europa-konferansen

    Vi var over 20 medlemmer som deltok på årets GBTA-konferanse i München. Her møtte vi over 1000 andre fra Europa og resten av verden for å utvide nettverket, ha leverandørmøter, bli oppdatert og tilegne oss ny kunnskap. Et sentralt tema på konferansen var Miljø, og hvordan reisende og bedriftene kan gjøre gode valg når reisen først skal gjennomføres. Det ble også diskutert hva leverandørene bør gjøre for å støtte de reiseansvarlige og deres bedrifter for å kunne gjøre gode miljøvalg.

  • Opptak fra: Ny reisepolicy mal for en ny reisehverdag!

    Verden er ikke som før, og dette betyr at en reisepolicy må endres for å reflektere dette. En gruppe medlemsbedrifter i NBTA gikk sammen for å få en oppdatert reisepolicy som ivaretar smittevern og andre forhold som sikrer riktige valg i forbindelse med fremtidige reiser og møter.

  • Nordisk webinar – NBTS 2021 – Together Towards Tomorrow!

    Finally it’s time for NBTS. The Summit was moved after the pandemic hit in early 2020, but we are now getting ready to go again – fully virtual! We’ll be broadcasting live on the 23rd and 24th of March and using the latest technology to interact with you all. The setup is similar to what we were going to deliver in March 2020, but content has obviously been adjusted to reflect the situation we’re in.

  • NBTA  er en interesseorganisasjon for kjøpere av forretningsreiser. Vi samler kjøpere og leverandører som jobber med møter og forretningsreiser til dialog og kunnskapsutveksling. Du får tilgang til nettverk, kurs, nasjonale og internasjonale fagseminarer og ressurser. I NBTA får du verdifull kunnskap som styrker ditt eget arbeid, og du er med og utvikler tilbudet innen møter og forretningsreiser. FÅ NYHETSBREV BLI MEDLEM IDAG

  • Nye nettsider

  • NBTA-seminar 21.mai – Tallgrunnlagene som er gull verdt for den reiseansvarlige Tall er et av de viktigste grunnlag for alle beslutninger som gjøres, og derfor er det viktig at det tallmaterialet er av best mulig kvalitet. Det er ofte et stort sprik i kvaliteten på datagrunnlaget mange har, og mange reiseansvarlige kan derfor ikke styre eller kjøpe inn reiserelaterte tjenester på en optimal måte. På seminaret 21. mai får du både innspill til bruk av data fra reiseregningssystem, hvordan du skal bruke data både i forhandlinger og i internkommunikasjon for å oppnå best mulige resultater. Godt tallmateriale kan hjelpe deg til garanterte besparelser! I mange år har spørsmålet vært hva de totale kostnadene av reiser er. Vi har derfor invitert et selskap som har vekket stor interesse innen datakonsolidering og beslutningsverktøy hos mange av de største reisekjøperne i Europa. Det gjelder «Big data»-løsninger som konsoliderer reisedata på en måte som gir verdifull beslutningstøtte. PI Limited er et selskap som ligger i forkant av denne utviklingen, og vil påvirke hvordan man jobber innen Travel Management i årene som kommer. PRESENTASJONENE LIGGER UNDER MEDLEMSSIDENE!

  • Møte 3.november Bli med og løs nøtten som heter «Styring og kontroll av kurs, konferanse og event» 3.november inviterer NBTA til nytt seminar (og medlemsmiddag), og denne gangen er tema en vanskelig nøtt eller gordisk knute som vi sier i tittelen. De fleste bedrifter, etater eller organisasjoner har problemer med å registrere og styre kostnadene i forbindelse med event, møter, kurs og konferanser. Samtidig kan dette området utgjøre store kostnader, som for enkelte kan utgjøre mer enn vanlige reisekostnader. På møtet vil du får høre hvordan forskjellige bedrifter har løst dette problemet internt, hvordan de har gått frem og hvilke utfordringer de har hatt og fremdeles har. Møtet vil foregå i en workshop-form, slik at det vil bli rikelig anledning til å dele og diskutere erfaringer og løsninger. Potensialet i besparelser og bedre kvalitet på møtene kan være store. Et detaljert program kommer snarest! Ønsker du å melde deg på allerede klikk her eller lim inn følgende link i nettleseren din – https://response.questback.com/nbta/iem16ivj4e/ Tider Registrering fra kl.11.00 Lunsj kl.1130 – 1215 Oppstart program kl12.15 Middag for medlemmer (medlemskontakt) ca. kl.1630 Sted Radisson Blu Scandinavia, Holbergsgt. 30, 0166 Oslo Pris: kr.650 for medlemmer og kr.995 for ikke-medlemmer

  • NBTA Sikkerhetsseminar 10.mars Under en presentasjon på Business Travel Show i London nå i februar uttalte Will Hasler, Business Travel Manager hos PWC, at det er ingen steder som kan defineres å være uten risiko. Tar så bedriftene hensyn til dette? Det skjer mange småhendelser med reisende som aldri kommer opp i media, pga det ikke kom skjedde noe alvorlig. Imidlertid kan disse små hendelsene fort skape mye bryderi og i noen tilfeller få alvorlige følger for de ansatte ogr deres arbeidsgivere. Er så sikkerheten til de ansatte høyt nok oppe på agendaen utover reaktive rutiner og prosedyrer når hendelsen først har oppstått? På dette seminaret setter vi fakta på bordet, ser på opplæring som bør gis og hvordan reisebransjen bør forbedre seg for støtte de sikkerhetsopplegg bedriftene ønsker seg.Velkommen til et spennende seminar 10.mars på Hotel Bristol i Oslo! Meld deg på her, eller via programmet som du kan laste ned under.

  • NBTA Statsseminar 29.april «Hvilke avtaletyper og avrop er de riktige for dine innkjøp av reiserelaterte tjenester?» Temaene i år vil være uløste problemstillinger med rammeavtaler, og hvilke forhold det er viktig å passe på ved bruk av maler som f.eks. DIFI sine. 

< /span> Foredragsholder Jørgen Myhre fra KPMG stiller spørsmålet om du overhode bør kunngjøre rammeavtaler! Han vi snakke om spesielle utfordringer innen avrop og rammeavtaler. Regjeringen snakker om forenklinger innen offentlige anskaffelser, og DIFI har utviklet maler som skal være til hjelp ved offentlige anskaffelser. Uansett maler eller ikke, så stilles det krav til den som gjør anskaffelsen. Foredragsholder Espen Bakken fra Advokatkontoret Arntzen de Besche gi oss en oppdatering om bebudede forenklinger, og han vil ha et kritisk blikk på noen av de malene som er utviklet (inkludert DIFIs miljøkriterier for hotelltjenester). Krav gjelder ikke bare opprettholdelse av regelverket for anskaffelser, men også evnen til å legge til rette for best mulig respons og tilbud fra leverandørene. Vi har derfor spurt leverandørene om hva de anser må forbedres. Det vil også legges til rette for diskusjoner i både plenum og på bordene. Vi ser frem til å se deg på en spennende dag!